De huidige burgemeester heeft het blijkbaar nogal moeilijk met de correcte toepassing van burgerinspraak. De enige inspraak van een burger die hij blijkbaar belangrijk genoeg vindt, is die van de eerste burger van Kortrijk (zichzelf dus). Of misschien nog van zijn gegoede vrienden, zakenpartners en consoorten.
Een prachtvoorbeeld hiervan is het St-Janspoort shoppingcomplex. Of we het nu leuk vinden of niet, tegen 2008 staat het er. En niet alleen het shoppingcomplex we krijgen er ook nog eens een toren van 10 verdiepingen bij. Begint het al een beetje te dagen? De omvang van het shoppingcomplex zelf begint ook al megalomane proporties aan te nemen. 34.000 m2 winkelruimte, 1100 ondergrondse parkeerplaatsen. Ze verwachten daar gemiddeld 25.000 bezoekers per dag.
Kwestie van dit even in perspectief te plaatsen met de ruimere omgeving... In de huidige situatie zitten we tijdens het spitsuur (vrijdag tussen 16.30 en 17.30) met meer dan 550 personenwagens die door de Kleine Zwevegemsestraat passeren. Dit zorgt nu al voor constante verkeersproblemen bij het ritsen van het verkeer van de Spoorweglaan en het rondpunt aan de andere kant van de spoorweg. Tel daar nu nog eens het extra verkeer bij dat van/naar het shopping wil...
Niet alleen de verkeersdruk zal toenemen, hand in hand vermenigvuldigt de uitstoot van CO2 en verder krijg je tijdens de werken hogere concentraties fijn stof, CO2 en vrachtwagens die constant op en af rijden met afval en bouwmaterialen. De omgeving en de buurtbewoners zijn net hersteld van de aanleg van de Veemarkt en nu krijgen ze dit in de maag gesplitst. De bewoners komen aan het fonteintje van 'De Drinkers' zitten om met elkaar te praten. De buurt rond de Veemarkt en de Zwevegemsestraat is een goed voorbeeld van een multiculturele buurt die werkt. Ook die balans lijkt te worden verstoord door het nieuwe project.
Met 84 woongelegenheden boven het complex en in die 'Ivoren Toren', komen er wel nieuwe woningen/appartementen bij in het centrum. Maar voor welk budget zullen ze geschikt zijn? Niet voor dat van mij en waarschijnlijk ook niet voor uw portefeuille...
Een prachtvoorbeeld hiervan is het St-Janspoort shoppingcomplex. Of we het nu leuk vinden of niet, tegen 2008 staat het er. En niet alleen het shoppingcomplex we krijgen er ook nog eens een toren van 10 verdiepingen bij. Begint het al een beetje te dagen? De omvang van het shoppingcomplex zelf begint ook al megalomane proporties aan te nemen. 34.000 m2 winkelruimte, 1100 ondergrondse parkeerplaatsen. Ze verwachten daar gemiddeld 25.000 bezoekers per dag.
Kwestie van dit even in perspectief te plaatsen met de ruimere omgeving... In de huidige situatie zitten we tijdens het spitsuur (vrijdag tussen 16.30 en 17.30) met meer dan 550 personenwagens die door de Kleine Zwevegemsestraat passeren. Dit zorgt nu al voor constante verkeersproblemen bij het ritsen van het verkeer van de Spoorweglaan en het rondpunt aan de andere kant van de spoorweg. Tel daar nu nog eens het extra verkeer bij dat van/naar het shopping wil...
Niet alleen de verkeersdruk zal toenemen, hand in hand vermenigvuldigt de uitstoot van CO2 en verder krijg je tijdens de werken hogere concentraties fijn stof, CO2 en vrachtwagens die constant op en af rijden met afval en bouwmaterialen. De omgeving en de buurtbewoners zijn net hersteld van de aanleg van de Veemarkt en nu krijgen ze dit in de maag gesplitst. De bewoners komen aan het fonteintje van 'De Drinkers' zitten om met elkaar te praten. De buurt rond de Veemarkt en de Zwevegemsestraat is een goed voorbeeld van een multiculturele buurt die werkt. Ook die balans lijkt te worden verstoord door het nieuwe project.
Met 84 woongelegenheden boven het complex en in die 'Ivoren Toren', komen er wel nieuwe woningen/appartementen bij in het centrum. Maar voor welk budget zullen ze geschikt zijn? Niet voor dat van mij en waarschijnlijk ook niet voor uw portefeuille...
Het ging hier dus over burgerinspraak... Ondertussen liggen deze plannen al zo goed als vast en vorige week woensdag was er dan een hoorzitting voor de buurt. Onze enige mogelijkheid om nog iets van tegenwind aan het project te geven is bezwaren indienen tegen de aanvraag van de milieuvergunning. Het volledige dossier is in te kijken op de dienst Leefmilieu in het Stadhuis van Kortrijk. Vooral het MER (MilieuEffectenRapport) loont de moeite van het lezen. Maar om je het lezen van 350 pagina's te besparen, kan je onmiddellijk naar de eindsynthese gaan die begint op p. 369.
Verder noteerde ik ook nog 'het permanent verlies van archeologisch en bouwkundig erfgoed'. Tot zover dus het belang dat gehecht wordt aan de rijke geschiedenis van Kortrijk. Giet er maar wat beton over. Grijs is toch zo'n mooie kleur!
Verder noteerde ik ook nog 'het permanent verlies van archeologisch en bouwkundig erfgoed'. Tot zover dus het belang dat gehecht wordt aan de rijke geschiedenis van Kortrijk. Giet er maar wat beton over. Grijs is toch zo'n mooie kleur!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten