zaterdag, maart 24, 2007

Ik voel me onveilig...

Onder zo'n titel verwacht je verhalen over zakkenrollers, gauwdieven, verkrachtingen, carjackings, inbraken en ga zo maar door. Maar ik voel me niet onveilig door deze vormen van criminaliteit maar wel door de criminelen die elke dag in hun onveilige auto stappen en daarmee het leven van honderden, duizenden fietsers en voetgangers in gevaar brengen.
Vandaag zag ik in mijn krant een artikel staan over een model van Land Rover, met name de Freelander 2. Dit is een heel veilige auto... zolang je er zelf inzit tenminste. Dit monster met vierwielaandrijving is net iets minder veilig als hij op je af komt gescheurd. Uit de Europese NCAP veiligheidstests bleek dat de veiligheid voor inzittenden 5 sterren kreeg. De voetgangers' veiligheid kreeg er slechts 1! Mocht dit Fata Morgana zijn, je zou uit schaamte met heel je dorp onder de grond kruipen. Niet zo bij Land Rover... Ze melden met trots dat ze "aandacht hebben besteed aan facetten die moeten helpen bij het vermijden van ongevallen". Toch vriendelijk van hen dat ze ongevallen proberen te vermijden, alleen jammer dat zij niet achter het stuur zitten als hun autootje op jou of je kind komt afgevlamd. Want daar ligt het probleem nu net, je mag nog een auto ontwikkelen die heel veilig is voor de inzittenden. Maar door omstandigheden (slecht weer, onaangepast rijgedrag, onoplettendheid,...) wordt diezelfde 'veilige auto' een dodelijk wapen.
We kunnen toch moeilijk betonnen muren bouwen tussen de straten en de voet- en fietspaden? Of willen de producenten van de auto's hiervoor hun winsten afromen? Mag ik dan ook vriendelijk vragen aan de autoconstructeurs om de veiligheid van u, ik en iedereen die graag eens fietst, wandelt of kuiert op deze aardkloot, ook eens te overwegen als ze nog eens zo'n moordkar bouwen?!

Geen opmerkingen: