zondag, juni 03, 2007

Terugkerende vormen van landschapsvervuiling - part deux

Met nog 1 week voor de volgende verkiezingen moet het me toch nog maar eens van het hart. Opnieuw kan ik mijn deur niet uit zonder op de koppen van de jantjes en miekes te kijken die een zeteltje in het pluchen parlement ambiëren. Wat mij ditmaal nog meer stoort dan anders is het gebrek aan echte creativiteit bij die affiches. Van 'design-affiches' die pijn doen aan de ogen over zinloze slogans (JA! Ik hou van dit kleur) tot Ernie van Sesamstraat die wordt misbruikt door ene Bert om toch maar wat aandacht te krijgen.
Misschien moeten we in deze tijden waar de democratie toch ver te zoeken is gewoon afstappen van die persoonlijke campagnes. Uiteindelijk bepalen die individuen (of ze nu een krachtige motor, Qarakter, Vlaamse kracht of gewoon een simpel rijmpje hebben) het beleid niet maar wel hun partijbureau. Dus uit eerlijkheid tegenover de kiezer moeten ze maar gewoon met hun partijnaam actie voeren en met 1 slogan. Het zal het landschap in ieder geval iets aangenamer maken en je hoeft maar een 10-tal verschillende affiches tegen te komen. Het zal de partijen en verkiesbaren ook een redelijke duit besparen want slechts 1 affiche om te drukken en te verspreiden... Of is dat niet goed genoeg voor de 'commercie' van onze ondernemende Vlamingen?
Ik kan het maar vragen, hé. Mijn advies voor volgende zondag? Stem eens op een underdog. Ga voor een kleine partij waarvan je nog geen of bijna geen affiches van hebt gezien. Ze hebben duidelijk meer nood aan de financiële ondersteuning dan die grote pletwalspartijen die op een rijkgevulde oorlogskas kunnen teren. Uiteindelijk is het toch erg welke middelen de partijen toegestopt krijgen om hun verkozenen te ondersteunen. Als je het mij vraagt kunnen de parlementsleden gerust met hun zitpenning en andere financiële bijdragen gerust zelf hun medewerkers betalen. Maar ja, dan kunnen ze minder 'vrienden' bedanken voor hun trouwe (financiële) steun of de noeste medewerker een leuk jobje aanbieden... 't Zal dus nog niet voor morgen zijn dat de partijfinanciering herzien wordt.
Een mens/kiezer kan het maar vragen, hé! Denk daar volgende zondag maar over na, als je je bolletjes gaat kleuren!

Geen opmerkingen: