woensdag, januari 17, 2007

Hart op de tong deel 3

Kortrijk won zopas een prijs voor het ontwerp van het nieuw aan te leggen Deltapark, waar ook windmolens komen. Er is trouwens nogal wat te doen rond 'groene energie'. Moeten er hier meer windmolens komen? Gebruikt u zelf groene energie of overweegt u om milieuvriendelijke maatregelen te nemen? Zo ja, welke?


In de zomer was ik op vakantie in de Provence. Onderweg waren er ook enkele windmolenparken die helemaal niet storend waren in het idyllische landschap. Het zijn wel geen kleine molens maar veel lawaai maken ze niet. En zoals je op de foto kan zien, zorgen ze zelfs voor prachtige uitzichten. Trouwens, ik heb liever meer windmolens dan een kerncentrale in mijn achtertuin! Niet alleen heb je bij een kerncentrale enkele koeltorens staan die dag in dag uit een wolkje uitpuffen maar dan zit je ook nog met het kernafval dat ergens moet gedumpt worden. Nu zijn ze bezig over een nieuwe generatie kerncentrales die minder afval zouden produceren maar ’t is nog steeds meer afval dan een windmolen. Een windmolen draait en hop… je hebt energie! Eenvoudig, proper en snel. Ware het niet dat er in die andere energiemarkt zoveel meer geld zit. Is dat misschien de reden waarom de kernuitstap moet verschoven worden. Is dat de reden waarom de huidige federale en Vlaamse regering nog steeds geen stappen hebben ondernomen om de windmolenparken te bouwen? Ik ben door mijn ouders altijd milieubewust opgevoed geweest dus kies ik waar mogelijk voor groene energie en milieuvriendelijke producten. Dat gaat van Ecover voor alles waar gewassen, geboend en gekuist moet worden tot herbruikbare zakken en tasjes als ik boodschappen doe. Voor mijn dagelijks verkeer reken ik in ieder geval op mijn stalen ros en voor lange afstanden trein ik altijd. Jaarlijks doe ik ergens rond de 5000 kilometers op mijn fietske dus als het er een beetje bouwvallig uitziet dan is ’t vooral omdat hij ook al de wereld is rondgereisd. Niet enkel op basis van kilometers maar ook letterlijk! Als het gaat over verwarming dan zal die bij mij nooit hoog staan. Thuis zal je me met een dikke trui zien rondlopen, zo bespaar je op de verwarming. Het zijn die kleine beetjes die uiteindelijk het verschil maken.

Geen opmerkingen: