dinsdag, januari 09, 2007

Hart op de tong deel 2

Het jaar is intussen goed en wel ingezet en ook de nieuwe gemeenteraad werd geïnstalleerd. Wat zijn jullie eigen goede voornemens voor 2007? En kan u - in volgorde van prioriteit - drie dingen noemen die het stadsbestuur beter zou kunnen dan vroeger?
Ik maak niet echt voornemens bij het begin van een jaar, maar in 2007 is het belangrijkste voor mij dat ik afstudeer. Als we daarnaast nog een reisje kunnen meepikken zal ik al heel tevreden zijn! Maar een echt voornemen is dat nu ook niet.
Wat betreft het stadsbestuur kan ik een lang lijstje afgaan maar ik ga me tot de prioriteiten (voor mij toch) beperken.
Wat ik in de eerste plaats van het stadsbestuur verlang is dat ze in 2007 niet alleen luisteren naar de verschillende adviesraden maar er ook iets mee doen. Als lid van de jeugdraad zie ik al te vaak dat de adviezen die we formuleren door het College naast zich neer worden gelegd. Dit is jammer genoeg niet enkel een probleem van de jeugdraad, maar ook van de seniorenraad, de minaraad, de adviesraad voor personen met een handicap en zo zijn er nog wel meer. Het lijkt er soms op dat het stadsbestuur het begrip ‘adviesraad’ niet goed begrijpt. In zo’n raad zitten gewone mensen die met hun voeten in het werkveld staan en voeling hebben met de problemen van specifieke groepen. Hun adviezen zijn dus niet zomaar wat gefantaseer, neem ze dus alsjeblieft serieus en luister naar deze mensen.
Als fervent fietser had ik bij de heraanleg van straten ook graag meer en betere fietspaden gezien die gescheiden zijn van de auto’s. Zo merkte ik dat bij de heraanleg van de 11e julilaan er geen fietspad is voorzien, wél extra parkeerplaatsen! Maar er zijn nog veel straten die een degelijk fietspad kunnen gebruiken. Zo is er de Noordstraat-Beheerstraat om nog maar te zwijgen van de Doorniksewijk. Dit zijn zowat de frapantste voorbeelden van slechte fietspaden.
Ten laatste hoop ik dat het stadscentrum terug wat meer leven krijgt ’s nachts zodat Kortrijk weer een echte studentenstad kan worden. Dan hoeven de jongeren niet telkens naar Gent te gaan om zich echt uit te leven. Nu is het iedere keer vechten voor een plaatsje waar jongeren zich kunnen uitleven. In mijn jonge jaren was de Kapucijnenstraat dé place to be ondertussen is dat n beetje verschoven naar de Burgemeester Reynaertstraat. Maar gelukkig is er ook nog de Vlasmarkt voor wie een beetje minder mainstream is dan wat er in ’t Stroatje’ rondloopt. Dan is er nog de Sous-sol/Raadskelder die de laatste jaren een welkome afwisseling vormt voor het puberale haantjesgedrag die je in de buurt van ’t station vindt. Maar nu draait de Raadskelder weer goed en dan beslist de Stad om het huurcontract niet meer te verlengen. Dus als je de Raadskelder nog niet kent, je hebt nog tijd tot december 2007 voor de gewelven weer door het stadhuis worden opgeslorpt.

Geen opmerkingen: