woensdag, oktober 15, 2008
Fortiscoupons - Wortels in 2014
Dat Leterme en de rest van de regering eerst maar eens een degelijke én realistische begroting opstellen of straks sturen ze de Belgische staat nog richting bankroet. En dan zullen er voor niemand worteltjes zijn in 2014...
(verschenen in DM 14/10 als lezersbrief)
woensdag, september 17, 2008
Niets doen...
(als lezersbrief in DM 17/09)
donderdag, augustus 14, 2008
er is nog leven...
Leterme voelde zich blijkbaar op zijn tenen getrapt door de démarche van Lambertz (DM 12/08). Maar met opmerkingen als 'een bemiddelaar moet vooral bemiddelen' schiet Leterme wel voor een stuk in zijn eigen voet. Want moet een premier niet 'regeren'? Dat is iets dat hij het laatste jaar ook nog niet (veel) gedaan heeft.Dus vooraleer de pot de ketel verwijt... Yves, begin eens te regeren, we wachten er nu al zo lang op. En wees gerust, wij burgers hebben liever een daadkrachtige regering in plaats van een halfslachtige staatshervorming die er even voor de vorm, rap-rap voor de regionale verkiezingen van 2009 wordt doorgeduwd!
dinsdag, juli 15, 2008
Kroniek van een verwacht fiasco...
Toch wel frappant als je ziet dat dit er al enkele jaren zat aan te komen en niemand ook maar enige moeite deed om het af te wenden. De kartelpartners en andere Vlaamse partijen leggen zonder blikken of blozen de blaam bij de Franstalige regeringspartijen. Terwijl de Franstaligen de knulligheid van Leterme als hoofdoorzaak zien. ’n Beetje kinderachtig niet?! Nuja, als partijen al in Plopsaland verzamelen blazen, kunnen we dat enkel maar zien als een bevestiging van de verkleutering van onze maatschappij en het politieke systeem.
In België is er altijd sprake geweest van een compromiscultuur. Om vooruit te gaan moet je een compromis sluiten want anders heb je nooit genoeg steun voor je idee of voorstel. Tot eind de jaren ’90 werd dit aanvaard door beide taalgroepen en ondanks de verschillen werd er wél een oplossing gevonden.
Maar sinds enkele jaren lijden partijen aan een angst om electoraal ten onder te gaan. Kartels worden gesmeed om toch maar zoveel mogelijk kiezers te paaien en dus worden ook grote beloftes gemaakt. Beloftes zoals, ‘we gaan BHV splitsen en dit zonder toegevingen te doen’. Mooie beloftes die zeker in tijden van verkiezingen mooi klinken. Maar gezien de structuur en geschiedenis van België, compleet irrealistisch.
Stel je eens voor dat de Franstalige partijen hun kiezers beloven de taalgrens te verleggen en Brussel een deel zal uitmaken van Wallonië zonder hiervoor ook maar iets aan de Vlamingen te geven als compensatie. Denk je dat de Vlaamse partijen zouden staan springen om hierover te ‘onderhandelen’ als je al enkele jaren aan een stuk dat soort ‘dreigementen’ hebt mogen aanhoren?! Ik dacht het niet. Is het dan zo verwonderlijk dat de Franstalige partijen voet bij stuk houden en een return willen voor het splitsen van BHV? Dit is volkomen aanvaardbaar.
Ik wil hier de houding van de Franstalige partijen zeker niet goed praten. Ook zij hebben boter op hun hoofd. De MR - met de radicale kartelpartner FDF - en de nukkige PS hebben evenveel schuld aan het escaleren van deze crisis. Maar als niemand er ook maar aan denkt om zijn fouten te erkennen en als volwassenen rond de tafel te gaan zitten, dan is het einde nog lang niet in zicht.
Dus beste heren politici, nadat jullie het laatste anderhalf jaar erin geslaagd zijn om ter plaatse te trappelen en dit land stuurloos te laten ronddobberen, verdienen jullie zeker geen vette vis. Mijns inziens worden jullie best samen in een asielcentrum opgesloten; op water en brood gezet en mogen jullie pas het ‘land terug in’ als je met een compromis naar buiten komt.
Ontslaan kunnen we jullie jammer genoeg niet…
Dus geen vakantie dit jaar voor jullie, want vakantie moet je eerst verdienen! Ook politici!!
Iedereen gelijk voor de wet, hé. ;-)
woensdag, mei 21, 2008
... Champions League Finale
Vanavond is het de Champions League Finale tussen Manchester United en Chelsea. De finale wordt gespeeld in de achtertuin van Chelski eigenaar Roman Abramovitch. Hij maakt deel uit van de 'nouveaux riche'-generatie die ontstaan is in Rusland na het uiteenspatten van de USSR. Zijn geld komt vooral uit olie en tot enkele jaren geleden was hij naast eigenaar van Chelsea ook nog eigenaar van CSKA Moskou.
De huidige eigenaars van Manchester United zijn de Glazer-familie. Net als Abramovitch hebben ook zij Joodse roots, maar zij zijn nu op en top Amerikaans en naast Man United zijn ze ook nog de eigenaars van het NFL-team uit Tampa Bay (Tampa Bay Buccanneers). Het lijkt dus een stukje Koude Oorlog (USA VS USSR) te worden met een leuke insteek uit het Midden-Oosten. Al een geluk dat het gros van de spelers uit Europa komt... al betekent dat niet dat Carlos Tevez of Didier Drogba van plan zijn om zich onbetuigd te laten in deze topconfrontatie.
Wie zei ook weeral, 'Voetbal is oorlog'? (Ik dacht Cruiff)
In ieder geval kunnen we ons dan opmaken voor een stukje 'wereldoorlog'!
Come on United!!!
maandag, januari 28, 2008
Eurodistrict Kortrijk-Doornik-Rijsel/Courtrai-Tournai-Lille
en natuurlijk kon Stefaan het niet laten hierbij wat uitleg te verschaffen (mocht het geluidsfragmentje niet werken, hier is de link naar het bestandje). De verschillende overheden en instanties zijn er helemaal klaar voor. "Samen zullen ze grensoverschrijdende thema's zoals grensarbeid, mobiliteit, openbaar vervoer, samenwerking tussen ziekenhuizen en misdaadbestrijding aanpakken." zo luidt de officiële tekst toch.
Enkele vraagjes waar Stefaan waarschijnlijk liever niet op antwoord:
- grensoverschrijdende mobiliteit: Wordt hier ook gekeken naar een consolidatie van de twee regionale luchthavens van Wevelgem-Bissegem en Lille Lesquin? Deze twee luchthavens liggen amper een half uur van elkaar verwijderd en dit zou dus weinig of geen nadeel betekenen voor bedrijven en personeel. Door de ligging van Wevelgem-Bissegem tussen de twee dorpskernen is er trouwens een toenemende druk om de geluidsoverlast en de vliegbewegingen te beperken.
- Wordt er ook eens aan gedacht om de verbinding tussen Rijsel en Kortrijk te optimaliseren? Misschien moeten we maar eens de optie onderzoeken om de Rijselse metro te doen aansluiten in CH Dron, met een gelijkaardig transport vanuit Rekkem. Dit zou een redelijke investering vragen van de lokale overheden, maar dit zal de grensarbeiders ten goede komen die zich nu verplicht zien om de auto te nemen naar hun werk.
- Wordt er een samenwerking voorzien tussen AZ Groeninge en de ziekenhuizen van Rijsel? Of zijn we eerder op zoek naar grensarbeiders die de nieuwe campus van AZ Groeninge op 't Hoge willen afbouwen voor een appel en een ei? Dat zou in ieder geval het onderhoudspersoneel van de Kortrijkse ziekenhuizen toelaten om zich terug met hun echte werk bezig te houden.
- Komt er ook een incentive om de Kortrijkse bevolking naar Euralille te sturen in afwachting van de afwerking van 'K in Kortrijk'. Daarna kan de Rijselse tegenhanger van Stefaan natuurlijk de wederdienst bewijzen en zijn onderdanen naar de aanburende winkelstad sturen... Zou dit trouwens ook werken met de komst van de CORA nabij Moeskroen?
Bij voorbaat dank!
woensdag, januari 23, 2008
Een terugblik op 2007 - musicalstyle
woensdag, januari 09, 2008
dinsdag, januari 08, 2008
Even iets anders...
Most of our eyetracking findings on Web advertising present no ethical dilemmas. For example, we know that there are 3 design elements that are most effective at attracting eyeballs:
* Plain text
* Faces
* Cleavage and other “private” body parts
Veel plezier met het lezen van mijn teksten. Ik zal in de toekomst ook nog wel wat gezichten en décolletés toevoegen om jullie aandacht vast te houden :D!
Bij deze ook nog mijn beste wensen voor 2008.
dinsdag, december 18, 2007
Folter een gans-actie
Dit is net iets beter dan ganzelever! GAIA slaagt er toch maar weer in een ludieke actie op te zetten tegen de mishandeling van ganzen bij het produceren van foie gras. Folter een knuffelgans met snoeischaar, bunsenbrander of gewoon een staaf dynamiet. Veel plezier
maandag, december 17, 2007
New Year's Eve bash/housewarming
Nee, we maken van de gelegenheid gebruik om mijn Brusselse appartementje wat op te fleuren en de langverwachte housewarming in te luiden!
De planning zal in de komende we(e)k(en) uitgeschreven worden en zal hier ook ten gepaste tijde gepost worden. Maar mocht je al interesse hebben, laat het mij zeker weten.
zaterdag, december 15, 2007
feesten
Ik probeer het iets slimmer aan te pakken en door het jaar af en toe dingen te kopen die ik ooit wel eens als cadeau kan geven. Maar de laatste 6 maanden waren iets te hectisch om daar deze keer echt voor uit te kijken.
Nevertheless zullen we nog wel het een en ander op de kop proberen te tikken. Maar mocht iemand zijn cadeautje niet leuk vinden, er is nog altijd eBay om het te dumpen en met de opbrengst er iets beters van te maken...
dinsdag, december 11, 2007
Hart op de Tong - eindejaarseditie
In het begin van dit jaar heb ik daar enkele weken mijn gedacht kunnen zeggen en nu dus nog eens van de Kortrijkse persen rollen.
Voor jullie alvast de primeur:
- Wat was het beste wat je in 2007 hebt mogen/kunnen doen of meemaken?
Bij het beste springt er één ding uit, afstuderen met grote onderscheiding in de opleiding Communicatiemanagement, optie PR en Voorlichting aan de HIEPSO. Maar veel tijd om stil te zitten en te genieten heb ik niet gehad want ik begon al op 2 juli met mijn nieuwe job in een PR-bureau in Brussel.
- Wat wil je in 2008 zeker niet meemaken of moeten doen?
Ik wil niet opnieuw naar de stembus in 2008. Het wordt stilaan tijd dat 'ze' beseffen dat je niet eenzijdig je wil kan opleggen en je eisen zomaar doordrukken. Het kartel zal zijn eisen moeten inbinden en meer respect tonen voor de andere helft van het land. Want wie gelooft nog in hun goed bestuur?
zaterdag, december 01, 2007
Over geiten en andere kuddedieren
Het zat er al een beetje aan te komen en het was gewoon wachten tot er een écht ultimatum op tafel kwam waarop een defnitieve weigering zou komen van één van de oranje-blauwe partijen. Nu was het misschien wel cdH, die Leterme de definitieve doodsteek bezorgde, maar de echte oorzaak ligt dichter bij de Ieperse geitenboer dan hij zelf durft toegeven.
Zijn kartelpartner N-VA, liet Leterme weinig ruimte om ook maar iets van goodwill aan Waalse zijde los te weken - mocht hij dat gewild hebben, natuurlijk! Dat brengt ons nog maar eens terug naar het kortzichtige denken van enkele politieke individuen. Blijkbaar nemen sommigen hun dromen al voor werkelijkheid en denken ze dat wat in Vlaanderen kan, automatisch ook in heel België moet kunnen. Maar dan vergeten ze toch wel een redelijke pak vaderlandse geschiedenis. Iets wat voor sommigen moeilijker te vergeven valt dan voor anderen.
Nochtans zijn de heren en dame onderhandelaars, allemaal getrouwd en zou je toch verwachten dat ze dan ook het principe van een huwelijk wel zullen kennen ;-). Dus zouden ze moeten weten dat in zo'n relatie of eender welke andere relatie for that matter, dat dit een kwestie is van geven en nemen. Als je niet bereid bent van te geven, moet je ook niet verwachten dat je zal kunnen nemen. Het lijkt wel alsof de Vlaamse onderhandelaars zich terug op de speelplaats van het kleuterklasje bevonden. Ze wilden met alles tegelijk spelen, zonder ook maar iets af te geven, met als resultaat dat ze overladen zijn met vanalles en nog wat zodat ze niet eens meer kunnen spelen of bewegen.
Ik hoop alleen dat deze groep politici niet ook nog door hun lagere schoolperiode, secundaire opleiding en puberteit moet geraken, want dan zijn we nog lang niet thuis... of misschien in 2009???
maandag, november 05, 2007
Enlightened
Number one
Juicy
Adorable
Mature
Innocent
Neat
Daar kan ik wel mee leven...
Je kan dit ook altijd zelf eens proberen, Analyseer je eigen naam!
zaterdag, november 03, 2007
gdvrdgdvr
Laat het ons houden op de beste analyse die je vandaag over onze Westerse maatschappij kan maken.
- we hebben geen honger
- we hebben een sociaal vangnet dat ongeëvenaard is
- we hebben (nog) weinig last van de klimaatverandering
- we hebben de keuze uit een ellenlange reeks prachtige bieren én trappisten
- we kunnen al wel eens op vakantie gaan, een cadeautje geven, een feestje geven,...
- en zo kunnen we nog wel een eindje doorgaan
Ik vind het ook leuk als alles beter wordt, maar niet voor mij alleen. Mijn onderburen, overburen en straatmadeliefjes hebben evenveel recht op een beter bestaan als ikzelf. Daarom wil ik vandaag gewoon even wat realisme vragen van iedereen. Ik pleit hier niet voor onbaatzuchtigheid of altruïsme (want over altruïsme heb ik mijn bedenkingen) maar vraag gewoon wat redelijkheid.
Er wordt nu al maanden en jaren aan een stuk gezaagd om een nieuwe staatshervorming. Nochtans wacht ik nog altijd op iemand die mij het nut van een volgende ronde 'cut & paste' van ons land kan uitleggen. Er zijn altijd wel dingen die beter kunnen, maar mogen we dan ook eens de omgekeerde beweging maken? Waarom kunnen er bepaalde bevoegdheden niet opnieuw gecentraliseerd worden? Of zijn dat vragen die niet mogen gesteld worden?
maandag, oktober 22, 2007
resurfacing
Nu ik definitief naar Brussel verhuisd ben, zal ik iets anders moeten zoeken dan het 'goed bestuur' van Kortrijk om over te berichten. Gelukkig zit ik nu nog dichter bij de federale en Europese parlementen en daar valt er genoeg leuk nieuws te rapen.
Ondertussen is het ook nog een leuke periode op het werk maar meer daarover later...
donderdag, september 13, 2007
Ferme ta gueule, Leterme!
Hij zal de Walen eens gaan zeggen hoe zij hun onderwijs moeten reorganiseren. Het geld hiervoor zou natuurlijk vanuit de federale pot komen en zo zouden de Vlamingen dan hun staatshervorming afkopen. Dus nog meer transfers om toch maar de grote verkiezingsbelofte na te komen.
Was zijn kartelpartner dan niet zwaar gekant tegen de transfers van geld tussen Vlaanderen en Wallonië? Een stukje advies mijnheer Leterme, veeg eerst voor uw eigen deur! En mocht u toch nog ambities koesteren voor het permierschap een laatste gouden raad: “Ferme ta gueule, Leterme!”
vrijdag, augustus 10, 2007
Is't wéér van dat?!
Je zou het voor minder op je heupen krijgen! Net op zo'n moment komt een organisatie als SIOE (google maar, ik doe de moeite niet er een link aan te verspillen) leuk aankondigen dat ze een protestmars tegen de islamisering van Europa willen organiseren op 11 september. Da's natuurlijk koren op de molen van enkele Antwerpse individuen, die onmiddellijk hun volledige achterban oproepen deel te nemen aan dit wandeltochtje.
Maar da's buiten de goede burgervader van Brussel gerekend. Burgemeester Freddy Thielemans neemt het wijselijk besluit om de betoging niet te laten doorgaan omdat hij de publieke veiligheid niet kan garanderen tijdens de manifestatie. Nu voelen die individuen die zich opmaakten voor een beetje gezonde lichaamsbeweging, zich in hun gat gebeten. Daar gaat hun geplande sportactiviteit... Woede alom dus en vooral richting de PS-burgemeester. Een bloemlezing uit de reacties en aansprekingen die ze voor hem uit hun 'fez' toveren:
- - de groot moefti van Brussel
- - maffiapraktijken
- - PS-fascisten
- - (P)SS-ers
Zoals jullie wel weten ben ik een grote voorstander van de vrije meningsuiting, hoe ondoordacht sommige van die meningen ook mogen zijn. Maar om een groep mensen die 20% van de wereldbevolking vertegenwoordigen, aan de schandpaal te nagelen, daar gaan ze mij toch een beetje te ver. Ter vergelijking, de Joden (door Hitler & co aan de schandpaal genageld), vertegenwoordigen een schamele 0,23% van de wereldpopulatie. De optocht wordt gesteund door verschillende organisaties uit Europese landen die zichzelf graag als (extreem-)rechts definiëren. Door de band staan deze groeperingen dan ook garant voor straffe uitspraken en 'recht voor de raap'-praat. Maar om eerlijk te zijn vind ik dat ze het deze keer iets te kleinschalig zien. Waarom stoppen bij de Islam? De Joden zijn het al eeuwen gewend om vervolgd te worden. En waarom niet voor de verandering er ook nog wat Protestanten bij gooien? Die missen de tijden van de inquisitie heel erg als je't mij vraagt. En nu we toch in het christelijke nest zitten, gooi er de rooms-katholieken ook maar bij. De tijden van verdrukking zitten al veel te ver in het geheugen van de devote kerkganger. Omdat we natuurlijk niet-discriminerend willen zijn, gooien we er onmiddellijk alle godsdiensten maar bij, van de Abrahamieten tot de Zoroasters!
Hoelang zal het nog duren voor sommige mensen met hun buren leren praten in plaats van ze te beschimpen? Als hun betoging echt tegen het groeiende terrorisme is, waarom hoor ik ze dan niet protesteren tegen de terroristische praktijken van het regime van Mugabe in Zimbabwe, de schandelijke werkwijze van het Amerikaanse leger in Irak en Afghanistan, de minder mooie kantjes van de Balkan-oorlogen, de praktijken van het Russische leger in Tsjetsjenië en ga zo maar door.
Mijnheer Dewinter, mijnheer Verstrepen en alle anderen die denken om aan die optocht deel te nemen, ga eens op bezoek bij een islamitisch gezin. Drink een kopje muntthee, sla een babbeltje en nodig ze ook eens bij u thuis uit. Dat zal véél meer uithalen dan wat domme slogans staan roepen voor een Europees gebouw!
dinsdag, juli 24, 2007
... en nu is't genoeg!!!!
Gelukkig heeft Astana de moedige beslissing genomen om hun volledige team terug te trekken uit de Tour. Maar voor mij hoeft het dit jaar niet meer. Dat de organisatie nu voor eens ook hun gezond verstand gebruiken en het hele circus stilleggen. Dat is blijkbaar nog het enige signaal dat die slikkers en spuiters snappen.
Altijd en overal vol goede beloftes, charters tekenen hier, ethische codes volgen daar... Maar tussendoor nog snel een transfusietje plannen en we zijn weer klaar. Ik ben en blijf een grote sportfanaat, maar ik hou van een eerlijke sport. Ofwel slikt er niemand ofwel slikken ze allemaal. Ik wacht dus met ongeduld op het invoeren van de DNA-controles en als er zijn die toch niet kunnen stoppen met 'snoepen', dat ze hun eigen wedstrijdjes rijden maar ik ga daar niet meer naar kijken.
The show can't go on!
ook verschenen als lezersbrief in De Morgen van donderdag 26 juli