zaterdag, december 30, 2006

Hart op de tong deel 1

Kortrijk is in 2007 de ‘Stad van de Smaak’. Waar ga je liefst uit eten in Kortrijk? En elders? En wat is je absolute lievelingsgerecht. Kook je ooit zelf!?
Als student heb ik geen uitgebreid budget waarmee ik ongebreideld kan gaan tafelen maar dat belet me niet om toch te genieten van eten. Mijn voorkeur gaat uit naar exotische gerechten maar dat zal vooral te maken hebben met mijn reiskriebel. Jammer genoeg vind ik in Kortrijk weinig dat mijn smaakpalet behaagd. In Kortrijk vind je voornamelijk de gewone keuken terug en moet je het exotische er vaak maar bij denken.
Gelukkig kan ik af en toe naar Gent of Brussel ontsnappen om daar op ontdekkingstocht te gaan. Vaak vind je de leukste restaurantjes in de kleinste hoekjes. Maar mijn grootste frustratie als ik uit eet is toch wel het feit dat de wijn vaak aan schandalige prijzen wordt aangeboden. Dat is voor mij dan ook een grote reden om zelf thuis te koken en een degelijk wijntje aan een redelijke prijs te consumeren. Als we het hebben over lievelingseten dan is het nogal moeilijk om er één uit te kiezen. Zo heb ik heel erg genoten van de ‘langoustines’ in Trinidad, Cuba maar ook de sushi in Japan kon mijn hart beroeren. Maar uiteindelijk kies ik toch voor iets wat me in Nieuw-Zeeland is voorgeschoteld geweest. Het begon met een ‘seafoodchowder’ een soort vissoep maar lekker dik! Daarna als hoofdschotel mijn lievelingsgerecht: de ‘cajun-blackened fish’. Niet echt een Nieuw-Zeelands gerecht maar de creoolse keuken had mij overwonnen na mijn reis naar New Orleans. ’t mag voor mij al eens wat pikanter zijn. Bij dit geheel consumeer je best nog een witte Nieuw-Zeelandse wijn. Die hebben ondanks hun jeugdige leeftijd een heel sterk palet dat goed bij deze gepeperde vis past.
Maar aangezien ik met budgetbeperkingen zit, sta ik zelf vaak achter het fornuis en kook ik een smakelijk potje bijeen. Maar meestal vind je geen kookboek in mijn buurt. Ik ga meestal op goed gevoel mijn neus en smaakpapillen achterna! Zo hangt het af van wat ik in huis heb en waar ik ‘goesting’ in heb. Blijkbaar heb ’k toch die kookmicrobe van mijn ouders geërfd, waarvoor dank!

Geen opmerkingen: